مد و عکاسی

فروش عکس در ایران | لنزک


فروش عکس، یکی از راه های اصلی کسب درآمد یا پول درآوردن از عکاسی است. پدیده ی فروش آثار هنری در ایران پیده ای نوپا است با قواعدی پراکنده و گاها نا مشخص. در این مقاله سعی شده است نکاتی در مورد فروش عکس یا فروش تابلو عکس های هنری ذکر گردد تا عکاس و خریدار بدانند به چه نکاتی باید توجه داشته باشند.


وقتی موضوع فروش عکس مطرح می شود باید به دو سوی ماجرا نگاهی ویژه داشت:

۱- عکاس یا صاحب اثر

۲- خریدار

یک عکاس یا خریدار در مورد فروش یا خرید عکس چه نکاتی را باید بدانند؟

۱

ابتدا باید بدانند چه گروهی از افراد ممکن است مخاطب عکس های یک عکاس باشند


صاحبان خانه های جدید – شرکت ها و محل های کار – افراد مرتبط با دکوراسیون داخلی – بانک ها – رستوران ها – هتل ها – ادارات دولتی – کسانی که دنبال هدایای مناسبتی خاص می گردند مثل (کادو روز مادر – هدیه سالگرد ازدواج – هدیه تولد هنری – هدیه نوروز و…) – مدیرانی که به دنبال هدایایی برای کارمندان می گردند – افرادی که دنبال آثاری از استان یا شهر زندگی خود می گردند و…

۲

باید بدانند چه دسته بندی هایی از عکس ها متقاضیان بیشتری دارد

عکس های منظره – عکس های مفهومی یا فتومونتاژ – معماری های سنتی و مدرن – عکس های آبستره یا انتزاعی – صحنه هایی از زندگی روستایی – عکس های پرندگان و حیات وحش – موارد خاصی از مستند اجتماعی – عکس های مینیمالطبیعت بی جان – موضوعات مذهبی.

سایت سیب (sib.ir) – فروش تابلو عکس های هنری شناسنامه دار

۳

توسط چه مجموعه ای و به چه شکلی می توان آثار خود را فروخت یا از آنجا خرید کرد


روش اول: فروش فایل عکس توسط مجموعه هایی مثل شاتر استوک است (این مورد بیشتر برای آثار آرشیوی و عکاسی های صنعتی و محصول و آثار درجه چندم مناسب است)


روش دوم: فروش یا خرید چاپ و تابلو عکس توسط سایت های ایرانی معتبر مثل سایت سیب (این مورد بیشتر برای آثار کلکسیونی و با سطح کیفی بسیار بالا کاربرد دارد)

روش سوم: فروش یا خرید از گالری ها و رویداد های نمایشگاهی است (آثاری که به نوعی دارای یک موضوع و مانیفست مشخص است – تک عکس هایی از یک مجموعه عکس)

همچنین بخوانید:  آموزش عکاسی طبیعت: 7 تمرین برای بهبود عکس های طبیعت شما

۴

تعیین نسخه بندی (ادیشن بندی)


برای این مورد جواب قاطع و مشخصی وجود ندارد. اما به نظر می رسد سه روش مرسوم برای این کار وجود دارد:

۱- برای آثاری که بسیار ارزشمند هستند و امکان بازتولید آن ها سخت یا غیر ممکن است و از دید یک کارشناس هنری یک اثر فاخر محسوب می گردد. برای این آثار ادیشن های بین سه تا ده نسخه در نظر گرفته می شود. طبیعتا قیمت گزاری برای این آثار باید بسیار بالا باشد

۲- آثار ارزشمندی که امکان تولید مجدد آن ها وجود دارد. این آثار بین پنجاه تا ۹۹ نسخه و حتی در مواردی تا ۹۹۹ نسخه ادیشن بندی می شود.

۳- نسخه نا محدود

اشاره ۱:

ادیشن بندی یک تعهد اخلاقی و قانونی بین صاحب اثر و خریدار است که به نوعی مشخص می کند که حداکثر چه تعداد از یک اثر تولید می گردد.

اشاره ۲:

متعارف است که هرگز نسخه ی دو از نسخه یک و نسخه ی سه از نسخه ی دو ارزانتر نباشد (این روال تا همیشه باید محفوظ گردد)

اشاره ۳:

اگر جایی مشاهده کردید که نوشته بود


تعداد نسخه «۵۵+۱» به این معنی است که صاحب اثر یک نسخه برای کلکسیون شخصی خود در نظر گرفته است.


اشاره ۴:


تولید و فروش اثر در هر اندازه ای یک نسخه محسوب می گردد.

اشاره ۵:


چاپ در مجلات و نشریات با تیراژ بالا ارتباطی با نسخه بندی ندارد و تا زمانی که در تضاد با توافقات مکتوب قبلی شما نباشد بلامانع است.

شماری از آثار سایت سیب (sib.ir) – فروش تابلو عکس های هنری شناسنامه دار

۵

ویژگی های مشترک عکس هایی که بهتر فروخته می شوند


مطلب زیر چکیده ای از مطلبی است که پیشتر با عنوان ۵ ویژگی مشترک پر فروش ترین عکس ها از اشخاص در سایت لنزک منتشر شده بوده است که با تجربیات نگارنده تکمیل شده است:

۱- عکس های تکی

۲- عکس های بی هوا و فاقد ژست تصنعی

۳- عکس های واید

۴- نگاه بیرون از کادر و به دوردست سوژه

۵- سوژه های ناشناس

۶- عکس هایی با اتمسفر خاص

۷- عکس هایی در ساعات اولیه صبح و ساعات پایانی روز

۸- عکس های هوایی

۹- عکس های زیر آب

۱۰-عکس هایی با مفهومی قابل درک برای عموم مردم

۱۱-عکس های خاص از نقاط شناخته شده

۱۲- عکس های پر احساس از اتفاقات روستایی

همچنین بخوانید:  7 چیزی که من از پابلو پیکاسو درباره عکاسی یاد گرفتم

۱۳- معماری سنتی

۱۴- حیات وحش (بیشتر پرندگان زیبا)

اشاره مهم (از قوانین فروش عکس): اگر از فرد ناشناسی در عکس هایتان استفاده می کنید رضایت مدل یا سوزه داخل عکس شما نکته ی حقوقی مهم و کلیدی است.

۶

واقع بینی در قیمت گذاری

ممکن است شما در اخبار مطالبی خوانده باشید که مثلا فلان اثر از رضا کیانیان یا عباس کیارستمی چند هزار دلار فروخته شد.

واقعیت این است که خریدار آثار شما کلکسیونر های بزرگ نیستند. به طور کلی اغلب سایت های فروش اثر به تجربه آموخته اند و محدودیت هایی را در کف و سقف قیمت گذاری در نظر گرفته اند. بد نیست اگر به تجربیات این مجموعه نیمچه توجهی داشته باشید.


فروختن یک اثر با قیمت متوسط بهتر از هرگز نفروختن آن است.


بیشتر بخوانید: پول درآوردن با عکاسی – درآمد عکاسی بالا حق شماست

۷

اعتماد


یک عکاس وقتی فایل اصلی اثرش را در اختیار یک مجموعه قرار می دهد تا روی فروش آن کار کند باید مراقب عواقب سوء استفاده از آن باشد.


پس آثار خود را فقط در اختیار سایت های معتبر قرار دهید.

شماری از آثار سایت سیب (sib.ir) – فروش تابلو عکس های هنری شناسنامه دار

۸

شناسنامه اثر

زمانی که اثری فروخته می شود ضروری است دارای توافق نامه یا شناسنامه ای از سوی مرجع فروشنده باشد تا خریدار بداند در حال خرید چه اثری از چه کسی در چه ابعادی و از نسخه چندم است.

فروش اثر هنری با شناسنامه یکی از ضروری ترین نکات یک فروش حرفه ای است.


تابلو عکس های هنری شناسنامه دار از متعارف ترین اصول فروش اثر است.

۹

اطلاعات جنبی و کلمات کلیدی

ما در دنیای پر از محتوای تولید شده هستیم. روزانه چند میلیون عکس تولید و در فضای مجازی منتشر می شود.


از سایت هایی استفاده کنید که موارد زیر را به عنوان زیر ساخت در اسکلت سایت خود دارند:

عنوان

محل عکاسی

کلمات کلیدی

توضیحات

دسته بندی موضوعی

این پیش نیاز به خریدار کمک می کند تا اگر اثر شما به او مرتبط است به سرعت به شما دسترسی پیدا کند.


بسیاری از سایت های معتبر در زمینه فروش اثر به مخاطب این امکان را می دهند تا جستجوی اثر را در کنار موارد فوق به وسیله ی موتور جستجوی رنگی نیز انجام دهند.


این مورد در انتخاب تابلو های مرتبط با هم کارآمد است.

همچنین بخوانید:  آموزش عکاسی از محصولات در نور طبیعی

۱۰

نظارت کیفی مدیران هنری سایت ها


ممکن است ده ها سایت برای فروش اثر هنری در ایران یا خارج از ایران وجود داشته باشد.

وقت خود را صرف آپلود کردن آثار در سایتی که آثارش به لحاظ کیفی داوری نمی شود نکنید.

در دراز مدت نه خریدار و نه فروشنده به چرخیدن در سایت هایی که عکس های کم کیفیت در آن وجود دارد نخواهد پرداخت.

۱۱

روش های متعدد برای تولید


یک عکاس که قصد فروش آثارش را دارد باید خودش را جای خریدار بگذارد.

خریدار دنبال اثری با تفاوت های زیر می گردد:

تابلوی بزرگ یا کوچک

عمودی یا افقی یا مربع

چاپ بر روی کاغذ های عکاسی مرغوب و متفاوت

امکان سفارش با قاب های متنوع و روش های تولید گوناگون

پس به عنوان صاحب عکس وقتتان را بر روی سایتی بگذارید که این امکانات را داشته باشد

بیشتر بیاموزید: ۶ توصیه یک طراح به عکاسان برای فروش عکس های بیشتر

۱۲


قیمت دهی آنلاین


فرض کنید یک خریدار هستید. میخواهید تابلو عکسی را سفارش دهید. ترجیح میدهید چند بار تلفنی با یک متصدی فروش صحبت کنید یا به صورت آنلاین قیمت را مشاهده کنید؟

بر روی سایتی وقت بگذارید که این امکان را برای شما ممکن می سازد.

۱۳

فروش آنلاین


امکان پرداخت آنلاین مکمل قیمت دهی آنلاین است. وب سایتی موفق است که مخاطب را جهت خرید سردرگم نمی کند.


اشاره: هنگام پرداخت های الکترونیک به اعتبار وب سایت فروشنده دقت داشته باشید.

در نهایت به ذکر این نکته بسنده می کنم که هنوز به طور جدی فرهنگ خرید عکس و تابلو عکس به عنوان یک کالای هنری جا نیفتاده است.


هنرمندان برای آثار خود زحمت فراوانی می کشند و تولید یک عکس ممکن است حاصل یک سفر چند روزه با پیاده روی و صرف انرژی و هزینه ی زیاد باشد.


یک شهروند فرهیخته می داند نباید دسترنج دیگران را بی اجازه و به رایگان با خود به منزل ببرد و یک عکاس حرفه ای می داند که نباید زحمت خود را به رایگان در اختیار دیگران قرار دهد.


به امید روزی که درک کافی از زحمت هنرمندان در جامعه به وجود آید.

لطفا اگر سوالی در زمینه خرید/فروش عکس دارید که در این مقاله به آن پرداخته نشده، مطرح نمایید تا در مقالات آینده بدان بپردازیم.

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image