بهداشت و سلامت

روش ایتالیایی در کاهش وزن

در رستوران های ایتالیایی سراسر دنیا مردم غذاهای خوشمزه اسپاگتی و پاستا با سس آلفردو، نان سیر کره ای و پنیری وجود دارد. غذاهای ایتالیایی و مکزیکی از محبوب ترین غذاهای قومی در آمریکا هستند اما انجمن بین المللی بررسی چاقی نشان داد تنها 9 درصد مردم ایتالیا وزن بالایی دارند که در دسته چاقها قرار  می گیرند در حالی که این آمار در آمریکا شامل 32 درصد مردم می شود.

موضوع این نیست که مردم کشورهای دیگر با غذاهای ایتالیایی آشنا نیستند.  اما آیا غذای ایتالیایی که ما می شناسیم و دوست داریم همان غذایی است که در ایتالیا هم مصرف می شود؟ آیا با پیروی از رژیم ایتالیایی می توان به تناسب اندام رسید؟ هرچیزی فکر می کنید درباره آشپزی ایتالیایی می دانید را فراموش کنید. داستان واقعی این جامعه سالم را در ادامه خواهید خواند.

 

فقط پیتزا و پاستا نیست

در ایتالیا کل پیتزا به عنوان یک وعده در نظر گرفته نمی شود و آن را به عنوان وعده کوچک جهت شروع و یا حتی به عنوان غذایی اشتها آور مورد استفاده قرار می دهند. همچنین پیتزا را با مواد سالم نه مواد پرکالری درست می کنند.

وعده های کوچک تر

مقدار وعده های غذایی موجود در رستوران های ایتالیایی با سایر نقاط دنیا متفاوت است و در حجم کمتری است. سس هایی موجود در رستوران های دیگر خیلی سنگین تر از سس های مورد استفاده در ایتالیا است. گاهی اوقات به جای اینکه مقداری سس به پاستا زده شده باشد پاستا را در آن غوطه ور کرده اند. ایتالیایی ها نیز مانند سایر مردم دنیا چنین غذاهایی می خورند اما با سس و گوشت کمتر و به همراه سبزیجاتی مانند ریحان.

 

وعده های کوچک، مراحل بالا

 در ایتالیا حتی یک وعده کوچک هم شامل چیزی بیشتر از یک مرحله می شود اما مقدار وعده ها کوچک هستند. در واقع یک وعده پاستا در ایتالیا معادل نیمی از یک وعده پاستا در سایر نقاط دنیا است. وقتی تعداد مراحل بالا باشد و بدانید بعد از این مرحله، غذایی دیگر هم می آید متوجه می شوید که نباید زیاده روی کنید وگرنه نمی توانید همانطور که آمدید اتاق را ترک کنید.

همچنین بخوانید:  چرا در خواب حرف می‌زنیم؟

صبحانه – سبک و دلپذیر

صبحانه ایتالیایی ها کوچک است. معمولا یک قهوه، اسپرسو یا کاپوچینو به همراه یک شیرینی سبک یا یک قطعه نان تست است.

نهار – وعده اصلی

یک وعده معمول ایتالیایی اشتها آور، یک غذای اولیه ( سوپ، برنج یا پاستا )، یک غذای ثانویه ( گوشت یا ماهی )، بشقاب سبزیجات و دسر ( شیرینی ) است که همه این وعده ها بسیار کوچک هستند. البته تمام وعده ها شامل این مراحل نمی شود اما وعده های غذایی مهم برای ایتالیایی ها مانند نهار یکشنبه ها یا وعده جشنواره ها شامل تمام این مراحل می شود.

 

شام – کوچک اما سیر کننده

ایتالیایی ها آخرین وعده خود را بسیار سبک انتخاب می کنند. یک شام معمولی شامل سوپ، تکه های گوشت سرد یا یک بشقاب کوچک پاستا به همراه سبزیجات و قطعه کوچک پنیر می شود.

میان وعده ها و شیرینی ها

ایتالیایی ها به ندرت بین وعده های اصلی چیزی می خورند. بنابراین مصرف تنقلات بی ارزش بسیار پایین است. در سوپرمارکت های ایتالیا قفسه های چیپس، نوشابه و کیک های صبحانه در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر فضای بسیار کمی را اشغال کرده است. وقتی ایتالیایی ها می خواهند میان وعده بخورند معمولا یک اسپرسو یا قطعه ای میوه استفاده می کنند. به عنوان دسر نیز معمولا یک قطعه کوچک پنیر، آجیل یا میوه میل می کنند. کیک و دیگر شیرینی ها معمولا برای مراسم و جشن های خاص سرو می شود.

 

غذای ایتالیایی، وعده ای محبوب

پیتزا غذایی محبوب در سراسر جهان است و نظرسنجی ها نشان دادند بسیاری از مردم در ماه چندین مرتبه سفارش پیتزا دارند. با احتساب کالری تنها لایه پنیر روی پیتزا ( حدودا 300 کالری ) مشخص می شود چرا مصرف بالای این غذا موجب افزایش وزن می شود.

همچنین بخوانید:  درمان‌های خانگی برای سرفه‌ی شبانه در کودکان

پیتزای ایتالیایی لایه ای بسیار نازک دارد و چیزی که ما معمولا سفارش می دهیم لایه ای ضخیم سرشار از کالری است. در ایتالیا پیتزا غذایی است که معمولا شنبه ها ( روز تعطیل ) و زمانی که با دوستان بیرون هستید می خورید. متاسفانه پیتزای سبک آمریکایی سرشار از پنیر و گوشت، محبوبیت بیشتری از پیتزای اصیل ایتالیایی با سبزیجات و پنیر دارد. پیتزای سبزیجات کالری کمتری دارد. همچنین فیبر و مواد مغذی بیشتر دارد.

همچنین نان سیری که آغشته به کره است و معمولا با پاستا سفارش داده می شود نیز با نوع ایتالیایی متفاوت است. ایتالیایی ها خیلی کم از کره روی نان سیر استفاده می کنند. آنها معمولا تنها از مقدار بسیار کمی روغن زیتون استفاده می کنند. نان سیر ایتالیایی اصیل هیچ وقت با پاستا سرو نمی شود و آن را به همراه ماهی، سالاد یا خوراک ها می خورند.

آگاهی از مواد غذایی

برای ایتالیایی ها کیفیت موادغذایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و پول و زمان بیشتری برای غذایشان اختصاص می دهند. ایتالیایی غذاهای محلی را بیشتر دوست دارند ایتالیایی ها علاوه بر اینکه از منبع غذای خود مطلع هستند می دانند دقیقا باید با آنها چه کنند – یعنی چگونه غذا را آماده کنند و بپزند تا نهایت طعم، مواد مغذی و کیفیت را داشته باشد. اما متاسفانه در بسیاری از کشورها مردم به منبع غذا و تازگی آن اهمیتی نمی دهند.

بیشتر مردم در نظرسنجی ها گفته بودند که تازه بودن غذا برایشان اهمیت دارد اما پژوهش ها نشان داد بیشتر غذاهای مورد استفاده این کیفیت را ندارند. برای مثال تولید غذاهای منجمد و نیمه آماده.

 

میز خانواده

غذا نقش بسیار مهمی در زندگی ایتالیایی ها دارد. وعده ها در اتفاقات روز و دورهم جمع شدن خانواده ها مورد اهمیت است. از آنجا که وعده ها از غذاهای تازه درست می شود و آهسته خورده می شود، خانواده و دوستان این فرصت را دارند تا با یکدیگر صحبت کنند و از کنار هم بودن لذت ببرند.

همچنین بخوانید:  چگونگی انجام بیوپسی توده های پستان و دلایل انجام

غذا خوردن با خانواده مزایای بسیاری برای سلامت دارد و پژوهش ها نیز این را به خوبی نشان دادند. افرادی که معمولا دور از خانواده و به تنهایی غذایی می خورند به زمان و کیفیت غذایشان اهمیت نمی دهند. خانواده هایی که با هم غذا می خورند معمولا میوه و سبزیجات بیشتری مصرف می کنند.

نوشیدنی ها

ایتالیایی ها به همراه غذا نوشابه نمی نوشند و تشنگی خود را با آب رفع می کنند. اما متاسفانه امروزه بسیاری از مردم با بیشتر وعده های خود در روز باید یک نوشیدنی قندی نیز استفاده کنند. با بالا رفتن تعداد و تنوع نوشیدنی های قندی این مسئله شدیدتر هم شده است.

 

دلپذیری غذا

آخرین باری که از غذا لذت بردید چه زمانی بوده است؟ با وجود اینکه مقدار کالری دریافتی بالا رفته اما میزان لذت بردن از طعم غذاها پایین آمده است. ایتالیایی ها از مواد غذایی محلی و ارگانیک برای پخت و پز استفاده می کنند بنابراین غذایشان طعم واقعی دارد این در حالی است که بسیاری از غذاهای فرآوری شده و غذای رستوران ها طعم واقعی ندارند بنابراین بسیاری از مردم نمی توانند طعم واقعی غذا را بچشند. تمام غذاهای واقعی اگر به اندازه درست مصرف شوند سالم هستند و این روش مخصوص ایتالیایی ها است.

 

منابع:

Susan McKenna Grant, author, Piano Piano Pieno: Authentic Food From a Tuscan Farm, Harper Collins Canada, 2006.Eldo E. Frezza, MD, chief of general surgery and director of the Bariatric Weight Loss Center at Texas Tech University Health Science Center, Lubbock; author, Stay Slim the Italian Way, Cine-Med,

لطفا به این مطلب امتیاز دهید



( votes)

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image